
Projekt “Człowiek w środowisku – wróg czy przyjaciel?”
Nasza szkoła realizując Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej włączyła się w promowanie i kształtowanie postaw proekologicznych. 29 września oraz 2 października 2023r. wspólnie z uczniami klas: 2B, 2G, 3A i 3B wybraliśmy się na zajęcia terenowe. Korzystając z pięknej jesiennej aury mieliśmy możliwość pobrania niezbędnych próbek badawczych i opisania badanych parametrów wody i gleby. Podczas zajęć sprawdzaliśmy między innymi: mętność wody, temperaturę wody, kwasowość gleby, pH wody czy zawartość tlenu w zbiorniku wodnym. Dzięki uniwersalnym zestawom szkolnym do badania jakości wody, gleby, powietrza zakupionym w ramach projektu: “Człowiek w środowisku – wróg czy przyjaciel?” praca była o wiele przyjemniejsza. Pomiary dokonywane były przez uczniów na terenach rzeki Łabuńki. Swoje obserwacje wraz z wnioskami uczniowie przedstawili w formie prezentacji. Wykonywany projekt realizowany był dzięki wsparciu Funduszu Ekologii WFOŚiGW w Lublinie.


Projekt “Zielona sala”
W okresie od 03.07.2023r. do 29.09.2023r. zrealizowaliśmy projekt “Zielona sala” na terenie działki II Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Zamościu. W ramach projektu zakupiliśmy: obiekty małej architektury – w tym 8 ławek dla uczniów, stolik i krzesło dla nauczyciela, 3 kwietniki oraz kosz na śmieci, a także wyposażenie w postaci laptopa i 2 tablic magnetycznych. Projekt został sfinansowany przez Fundację ORLEN w kwocie 20 000,00 zł.
Otrzymana darowizna wpłynęła na podniesienie prestiżu szkoły, a podjęte działania przyczyniły się do realizacji założeń proekologicznych. Zielona sala umożliwia uczniom kreatywne spędzanie czasu, korzystając z terenów zielonych. Stanowi ona również dodatkową przestrzeń do różnych form pracy – lekcje na świeżym powietrzu mają wiele zalet i zarówno uczniowie jak i nauczyciele bardzo chętnie korzystają z takiej możliwości.


Rządowy program „Poznaj Polskę” w roku szkolnym 2022/2023
II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Zamościu realizuje rządowy program „Poznaj Polskę” w bieżącym roku szkolnym 2022/2023. Uczniowie i nauczyciele po raz kolejny mogą wyjechać na wycieczki szkolne dofinansowane z programu „Poznaj Polskę”. Na ten cel Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczyło 50 mln zł! W poprzednim roku szkolnym program cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Skorzystało z niego ponad 460 tys. uczniów. W ramach 11 tys. wycieczek edukacyjnych odkrywali oni bogactwo przyrodnicze, historyczne i kulturalne naszego kraju. Planując wycieczkę, uczniowie i nauczyciele mogą wybierać spośród 760 miejsc na mapie Polski w ramach 4 obszarów edukacyjnych:
- Śladami Polskiego Państwa Podziemnego,
- Śladami kard. Stefana Wyszyńskiego,
- Kultura i dziedzictwo narodowe,
- Największe osiągnięcia polskiej nauki.
Rządowy program „Poznaj Polskę” – prezentacja – czytaj więcej…


W dniach 15-16.05.2023r. 45 uczniów z klasy II a, II b, II e i I b pod opieką Justyny Piskorz-Umylańskiej, Ewy Hajduk-Pietroń, Magdy Mizerskiej-Pieniak, Katarzyny Kmieć oraz Ilony Żuk uczestniczyło w wycieczce szkolnej KRAKÓW–ZAKOPANE–TATRY WYSOKIE. Wycieczkę zrealizowano w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pt. „Poznaj Polskę”. Celem projektu jest wsparcie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki. Wycieczka obejmowała cztery punkty edukacyjne z obszaru kultura i dziedzictwo narodowe: Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach, Katedrę na Wawelu, Kraków – historyczny zespół miasta i Zakopane. Celem wycieczki była edukacja historyczna, patriotyczna oraz kształtowanie szacunku dla dziedzictwa narodowego i polskiej kultury, a także integracja młodzieży z różnych zespołów klasowych.

15.05.2023r. o godzinie 4.15 na parkingu przy „Lunecie” w Zamościu odbyła się zbiórka uczestników wycieczki. Po dokonaniu wszelkich formalności wyruszyli w drogę do Krakowa. Po około 4 godzinach turyści dotarli do celu. Królewskie miasto przywitało ich mnogością zabytków, niezwykłym klimatem i słoneczną pogodą. Pierwszym punktem edukacyjnym wycieczki było Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach. Zwiedzając Łagiewniki, uczniowie poznali historię Świętej Siostry Faustyny. Dowiedzieli się również, jaką rolę odegrał Jan Paweł II w propagowaniu kultu Bożego Miłosierdzia. W Łagiewnickim Sanktuarium była możliwość obejrzenia cudownego obrazu „Jezu, ufam Tobie”, a także poznania historii jego powstania. Kolejnym punktem wycieczki było Wzgórze Wawelskie. Mijając zabytkowe kamieniczki, uczestnicy wycieczki poznawali historię Krakowa opowiadaną bardzo ciekawie przez panią przewodnik. Oglądano Pałac Arcybiskupów Krakowskich ze słynnym „oknem papieskim”, Zamek Królewski z dziedzińcem arkadowym. Duże wrażenie na uczestnikach wycieczki zrobiła katedrana Wawelu (punkt edukacyjny numer 2) z Dzwonem Zygmunta i grobami królewskimi. Spacerując po Rynku Głównym,uczniowie podziwiali kościół św. Wojciecha, Sukiennice, wieżę ratuszową oraz kościół Mariacki. Historyczny zespół miasta stanowił trzeci punkt edukacyjny. Po kilkugodzinnym zwiedzaniu Krakowa uczestnicy wycieczki wyruszyli w podróż do Zakopanego. Miasto to stanowiło czwarty punkt edukacyjny wycieczki. Zwiedzanie Zakopanego rozpoczęto od przejazdu kolejką linowo-terenową na Gubałówkę. Z wysokości ponad 1100 m n.p.m. można było podziwiać całą panoramę Tatr i Zakopanego. Uczestnicy wycieczki mogli tu również odpocząć, kupić pamiątki, zrobić zdjęcia. Ostatnim punktem zwiedzania był spacer z przewodnikiem-pilotem po Krupówkach – najbardziej znanej ulicy Zakopanego. Po dniu pełnym niezapomnianych wrażeń uczestnicy wycieczki dotarli do pensjonatu w Białym Dunajcu. Pyszny posiłek oraz odpoczynek w przytulnych pokojach sprzyjały regeneracji sił przed kolejnym dniem wycieczki.

16.05.2023r. po śniadaniu około godziny 9.00 uczestnicy wycieczki wyjechali do Palenicy Białczańskiej. Stąd z przewodnikiem górskim wyruszyli w pieszą wyprawę nad najsłynniejsze i najpiękniejsze tatrzańskie jezioro polodowcowe – Morskie Oko. Podczas podróży podziwiano wspaniałe tatrzańskie krajobrazy, w tym m.in. najwyższe szczyty Tatr, słynne Wodogrzmoty Mickiewicza, urokliwą Dolinę Rybiego Potoku. Wszystkie założone cele wycieczki w ramach programu „Poznaj Polskę” zostały zrealizowane. Zarówno dla uczniów, jak i opiekunów wycieczka okazała się bardzo udana. Zmęczeni, ale pełni miłych wspomnień wrócili do domu.
Zobacz więcej w galerii zdjęć…

II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Zamościu bierze udział w rządowym programie rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 -“Aktywna tablica”. Program obejmuje:
- szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w poprzedniej edycji programu na lata 2017–2019,
- szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży,
- szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami: uczniowie niewidomi oraz uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia.
Program finansowany jest w 80% ze środków budżetu państwa i w 20% z wkładu własnego organów prowadzących szkołę. Na realizację Programu w 2022 roku przeznaczono z budżetu państwa 70 mln zł.
Wysokość i przedmiot dofinansowania w ramach projektu “Aktywna Tablica” 2022
Maksymalna kwota dofinansowania na sprzęt w ramach programu Aktywna Tablica 2021 wynosi 14 000 zł. Wkład własny 3 500 zł: materialny lub finansowy (wsparcie finansowe 14 000 zł +wkład własny finansowy 3 500 zł = 17 500 zł).
1) Szkoły podstawowe w ramach programu aktywna tablica mogą zakupić:
- monitory i tablice interaktywne,
- projektory,
- nagłośnienie.
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego dla szkoły podstawowej z przeznaczeniem na zakup sprzętu lub pomocy dydaktycznych wynosi 14 000 zł przy założeniu wkładu własnego dla szkoły podstawowej prowadzonej przez organ prowadzący wynosi 17 500 zł (wsparcie finansowe 14 000 zł + wkład własny 3500 zł = wartość zadania 17 500 zł).
2) Szkoły ponadpodstawowe w ramach programu aktywna tablica mogą zakupić:
- monitory i tablice interaktywne,
- projektory,
- nagłośnienie,
- specjalistyczne oprogramowanie lub materiały edukacyjne wykorzystujące TIK (wirtualne laboratoria, materiały do nauczania kodowania i robotyki).
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego dla szkoły podstawowej z przeznaczeniem na zakup sprzętu lub pomocy dydaktycznych wynosi 14 000 zł przy założeniu wkładu własnego dla szkoły podstawowej prowadzonej przez organ prowadzący wynosi 17 500 zł (wsparcie finansowe 14 000 zł + wkład własny 3500 zł = wartość zadania 17 500 zł).
3) Szkoły podstawowe z SPE w ramach programu aktywna tablica mogą zakupić:
- pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii,
- specjalistyczne oprogramowanie do pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii,
- pomoce dydaktyczne dla uczniów niewidomych,
- komputery stacjonarne lub laptopy.
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego dla szkoły podstawowej, z przeznaczeniem na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii wynosi 35 000 zł.
Wartość zadania, przy założeniu wkładu własnego dla szkoły podstawowej przez organ prowadzący wynosi 43 750 zł (wsparcie finansowe 35 000 zł + wkład własny 8750 zł = wartość zadania 43 750 zł).
4) Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze w ramach programu aktywna tablica mogą zakupić:
- drukarki brajlowskie,
- drukarki druku wypukłego,
- drukarki 3D.
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego dla SOSW, z przeznaczeniem na zakup sprzętu wynosi 100 000 zł. Wkład własny tego organu prowadzącego dla SOSW wynosi co najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania objętego dofinansowaniem z budżetu państwa.
Wartość zadania, przy założeniu wkładu własnego dla SOSW przez organ prowadzący wynosi 125 000 zł (wsparcie finansowe 100 000 zł + wkład własny 25 000 zł = wartość zadania 125 000 zł).

W 2022r. w naszym liceum została zrealizowana kolejna edycja Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych “Aktywna tablica na lata 2020-2024”. Dzięki wsparciu z Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 –“Aktywna tablica” – edycja 2022, nasze liceum zakupiło dwie nowoczesne aktywne tablice.
Cel programu:
- umożliwienie wykorzystania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami, podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii;
- upowszechnienie interaktywnych metod pracy na zajęciach edukacyjnych z różnych przedmiotów, a tym samym wspomaganie procesu kształcenia uczniów w szkole;
- podnoszenie kompetencji oraz poszerzanie wiedzy o możliwościach urządzeń cyfrowych, co w konsekwencji będzie miało wpływ na rozwój poznawczy i społeczny uczniów i nauczycieli.
Szczegółowe cele programu “Aktywna tablica”:
- rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w szczególności
w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się; - kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów, w tym pracy zespołowej;
- rozwój postaw kreatywności, przedsiębiorczości uczniów i nauczycieli;
- wspieranie innowacyjnych metod pracy;
- wykorzystanie w szkole pomocy dydaktycznych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK.