
II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Zamościu bierze udział w rządowym programie rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 -“Aktywna tablica”. Program obejmuje:
- szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w poprzedniej edycji programu na lata 2017–2019,
- szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży,
- szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami: uczniowie niewidomi oraz uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia.
Program finansowany jest w 80% ze środków budżetu państwa i w 20% z wkładu własnego organów prowadzących szkołę. Na realizację Programu w 2022 roku przeznaczono z budżetu państwa 70 mln zł.
Wysokość i przedmiot dofinansowania w ramach projektu “Aktywna Tablica” 2022
Maksymalna kwota dofinansowania na sprzęt w ramach programu Aktywna Tablica 2021 wynosi 14 000 zł. Wkład własny 3 500 zł: materialny lub finansowy (wsparcie finansowe 14 000 zł +wkład własny finansowy 3 500 zł = 17 500 zł).
1) Szkoły podstawowe w ramach programu aktywna tablica mogą zakupić:
- monitory i tablice interaktywne,
- projektory,
- nagłośnienie.
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego dla szkoły podstawowej z przeznaczeniem na zakup sprzętu lub pomocy dydaktycznych wynosi 14 000 zł przy założeniu wkładu własnego dla szkoły podstawowej prowadzonej przez organ prowadzący wynosi 17 500 zł (wsparcie finansowe 14 000 zł + wkład własny 3500 zł = wartość zadania 17 500 zł).
2) Szkoły ponadpodstawowe w ramach programu aktywna tablica mogą zakupić:
- monitory i tablice interaktywne,
- projektory,
- nagłośnienie,
- specjalistyczne oprogramowanie lub materiały edukacyjne wykorzystujące TIK (wirtualne laboratoria, materiały do nauczania kodowania i robotyki).
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego dla szkoły podstawowej z przeznaczeniem na zakup sprzętu lub pomocy dydaktycznych wynosi 14 000 zł przy założeniu wkładu własnego dla szkoły podstawowej prowadzonej przez organ prowadzący wynosi 17 500 zł (wsparcie finansowe 14 000 zł + wkład własny 3500 zł = wartość zadania 17 500 zł).
3) Szkoły podstawowe z SPE w ramach programu aktywna tablica mogą zakupić:
- pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii,
- specjalistyczne oprogramowanie do pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii,
- pomoce dydaktyczne dla uczniów niewidomych,
- komputery stacjonarne lub laptopy.
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego dla szkoły podstawowej, z przeznaczeniem na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii wynosi 35 000 zł.
Wartość zadania, przy założeniu wkładu własnego dla szkoły podstawowej przez organ prowadzący wynosi 43 750 zł (wsparcie finansowe 35 000 zł + wkład własny 8750 zł = wartość zadania 43 750 zł).
4) Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze w ramach programu aktywna tablica mogą zakupić:
- drukarki brajlowskie,
- drukarki druku wypukłego,
- drukarki 3D.
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego dla SOSW, z przeznaczeniem na zakup sprzętu wynosi 100 000 zł. Wkład własny tego organu prowadzącego dla SOSW wynosi co najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania objętego dofinansowaniem z budżetu państwa.
Wartość zadania, przy założeniu wkładu własnego dla SOSW przez organ prowadzący wynosi 125 000 zł (wsparcie finansowe 100 000 zł + wkład własny 25 000 zł = wartość zadania 125 000 zł).

W 2022r. w naszym liceum została zrealizowana kolejna edycja Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych “Aktywna tablica na lata 2020-2024”. Dzięki wsparciu z Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 –“Aktywna tablica” – edycja 2022, nasze liceum zakupiło dwie nowoczesne aktywne tablice.
Cel programu:
- umożliwienie wykorzystania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami, podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii;
- upowszechnienie interaktywnych metod pracy na zajęciach edukacyjnych z różnych przedmiotów, a tym samym wspomaganie procesu kształcenia uczniów w szkole;
- podnoszenie kompetencji oraz poszerzanie wiedzy o możliwościach urządzeń cyfrowych, co w konsekwencji będzie miało wpływ na rozwój poznawczy i społeczny uczniów i nauczycieli.
Szczegółowe cele programu “Aktywna tablica”:
- rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w szczególności
w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się; - kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów, w tym pracy zespołowej;
- rozwój postaw kreatywności, przedsiębiorczości uczniów i nauczycieli;
- wspieranie innowacyjnych metod pracy;
- wykorzystanie w szkole pomocy dydaktycznych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK.