
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
II Liceum Ogólnokształcące uzyskało dofinansowanie z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2025. W roku szkolnym 2025/2026 szkoła przeznaczy 15 000 zł na zakup książek, sprzętu komputerowego (w tym 2 komputerów dla bibliotekarzy wraz z głośnikiem do czytelni i 2 czytników e-book) oraz działania promujące czytelnictwo.
Zaplanowane działania:
I-konkursy czytelnicze:
- 1.„Najlepszy czytelnik II LO”;
- 2.„Listopad z biblioteką”;
- 3.„Biblioteka – 3xtak”;
4.„Nasza patronka – Maria Konopnicka”;
5.„Mistrzowie czytelnictwa II LO”;
6.„Warto czytać”.
II-projekt „Wypożyczam, czytam” oraz ok. 20 projektów promujących literaturę i czytelnictwo – w tym:
1.„Narodowe Czytanie 2025 w II LO”;
2.„Przerwa na czytanie”;
3.Wieczór muzyczno-literacki;
4.„Obchody Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich”;
5.„Ogólnopolskie Wybory Książek”.
III-promowanie pisarzy i literatury poprzez gazetki i wystawki książek oraz poprzez prezentacje przesyłane do uczniów z wykorzystaniem pakietu Office 365 i e-dziennika.
IV-współpraca z Biblioteką Pedagogiczną w Zamościu – w tym:
1) wycieczki klas do biblioteki;
2) wzajemne informowanie o wydarzeniach promujących czytelnictwo;
3) konsultacje dla uczniów;
V – współpraca z Książnicą Zamojską – w tym:
1.konsultacje branżowe z pracownikami Książnicy Zamojskiej,
2.wzajemne informowanie o wydarzeniach promujących czytelnictwo.

Zwolnieni z teorii w II LO
Uczennice klasy 3H biorą udział w Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii organizowanej od 2013 roku przez Fundację Zwolnieni z Teorii. Autorzy pomysłu motywują m. in. uczniów szkół ponadpodstawowych do realizacji własnych projektów społecznych, co pozwala zdobyć doświadczenie i rozwinąć wiele kompetencji, a także przysłużyć się społeczeństwu.
Dziesięcioosobowągrupę tworzą Martyna Bednarczyk, Patrycja Błońska, Julia Bździuch, Emma Dragan, Ada Ferenszkiewicz, Lena Gacka, Sandra Łoza, Natalia Mościbroda, Izabela Nizioł, Wiktoria Seńko. Dziewczęta stworzyły projekt pod nazwą Zwierzęca Przystań, opatrzyły go własnym znakiem graficznym. Pragną propagować adopcję zwierząt, nagłaśniać kwestię braku opiekunów i miejsc dla psów i kotów oraz rozpowszechniać ideę tworzenia domów tymczasowych jako wciąż mało popularnego rozwiązania problemu bezdomności zwierząt. W związku z tym chcą nawiązać współpracę ze Schroniskiem dla Bezdomnych Zwierząt w Zamościu i z Domem Tymczasowym Zamojszczaki.
Zespół Zwierzęcej Przystani utworzył konta na platformach Instagram, Facebook i TikTok, by opisywać wszystkie formy aktywności związane z realizacją wyznaczonych celów. Wśród planowanych działań dziewczęta wymieniają te, które wiążą się z przekazywaniem informacji – zamieszczanie na stronach internetowych materiałów przysyłanych przez pracowników Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Zamościu, zgłoszeń osób wyrażających chęć zaopiekowania się bezdomnym zwierzęciem – stworzenia domu tymczasowego. Poza tym zespół zamierza uczestniczyć w dniach otwartych zamojskiego schroniska, imprezach organizowanych przez zamojskie instytucje, a także prowadzić akcje charytatywne w II LO (np. kawiarenki), by zbierać środki na zakup karmy dla zwierząt.
Pierwszą imprezą, w której uczestniczył zespół Zwierzęcej Przystani, były zorganizowane 04.10.2024r. na terenie Warsztatu Terapii Zajęciowej w Zamościu obchody Międzynarodowego Dnia Zwierząt pod nazwą „Podaj łapę”. Dziewczęta wystąpiły w niej w samodzielnie przygotowanych koszulkach z logo projektu, a działania opisały na szkolnym Facebooku.
W kwietniu 2025 roku zawarte zostało porozumienie o współpracy pomiędzy uczennicami II Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Zamościu a Wójtem Gminy Adamów w sprawie realizacji wyjątkowego projektu społecznego „Zwierzęca Przystań” realizowanego w ramach projektu “Zwolnieni z teorii” prowadzonego przez Fundację Zwolnieni z Teorii z siedzibą w Warszawie.
Celem projektu jest:
– propagowanie adopcji zwierząt,
– nagłaśnianie problemu bezdomnych psów i kotów,
– zachęcanie do tworzenia domów tymczasowych.
Jesteśmy dumni z inicjatywy młodych liderek, które z pasją i zaangażowaniem podejmują ważne tematy społeczne. To przykład, że młodzież potrafi realnie wpływać na swoje otoczenie i działać z sercem dla tych, którzy sami o pomoc prosić nie mogą. Wójt Gminy Adamów z radością objął projekt wsparciem – wspólnie działamy na rzecz dobra zwierząt!

Zajęcia dla ósmoklasistów prowadzone w ramach wolontariatu pod hasłem ,,2 LO wyciąga pomocną dłoń”
Od dnia 7.10.2024r., w każdy poniedziałek, wolontariuszki II LO w Zamościu (uczennice klas III i IV) współuczestniczą w zajęciach dodatkowych dla ósmoklasistów w Szkole Podstawowej Nr 6 w Zamościu, które prowadzi nauczyciel II LO p. Katarzyna Kmieć. Zajęcia te wynikają przede wszystkim z chęci niesienia pomocy przez nasze wolontariuszki, chęci poznawania nowych ludzi oraz integrowania się z nimi. Są one również odpowiedzią na potrzeby ósmoklasistów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że wielu uczniom brakuje umiejętności czy motywacji do samodzielnego uczenia się lub też nie mają do tego odpowiednich warunków. W związku z tym chcemy pomóc im przygotować się do egzaminu ósmoklasisty poprzez kształcenie takich umiejętności jak: czytanie tekstu ze zrozumieniem, wykorzystanie wiedzy w praktyce oraz utrwalenie treści zawartych w podstawie programowej. Zależy nam też na tym, aby wspierać ich rozwój i wyrównywać braki edukacyjne powstałe w toku kształcenia. Mamy nadzieję, że aktywny udział uczniów w zajęciach pomoże im uwierzyć we własne siły. Dzięki temu osiągną lepsze wyniki na egzaminie z matematyki oraz będzie im łatwiej poradzić sobie z nauką w szkole średniej.
Głównym zadaniem wolontariuszek współuczestniczących w zajęciach jest wspomaganie nauczyciela, który nie jest w stanie dotrzeć do każdego ucznia. Wolontariuszki:
- pomagają uczniom w zrozumieniu treści zadań,
- czuwają nad postępem uczniów w rozwiązywaniu zadań,
- udzielają podpowiedzi, wskazówek,
- wyjaśniają indywidualnie niezrozumiałe zagadnienia,
- pomagają w korygowaniu błędów,
- zachęcają uczniów do próby podjęcia wysiłku, samodzielnej pracy i aktywności,
- udzielają pochwał za osiągane sukcesy.
Zajęcia te odbywają się w bardzo miłej atmosferze i cieszą się dużym zainteresowaniem. Uczniowie klas VIII uczęszczają na nie regularnie, są skupieni, zadają pytania, chętnie zgłaszają się do odpowiedzi lub rozwiązują zadania przy tablicy. Po kilku zajęciach zauważalny jest u uczniów wzrost poziomu wiedzy i umiejętności oraz poczucie pewności siebie.
Z zajęć wypływa też wiele korzyści dla wolontariuszek tzn.:
- umożliwiają spędzanie wolnego czasu w ciekawy, wartościowy sposób,
- dostarczają wiele radości, która wypływa z niesienia pomocy,
- pogłębiają empatię i wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka,
- uczą cierpliwości, wyrozumiałości,
- podnoszą poczucie własnej wartości,
- uczą skutecznego komunikowania się,
- umożliwiają przypominanie i utrwalanie zagadnień matematycznych.
O efektywności podjętych działań decyduje również współpraca między nauczycielami II LO w Zamościu p. Katarzyną Kmieć oraz Szkoły Podstawowej Nr 6 w Zamościu p. Teresą Wszołą. Nauczycielki wymieniają się doświadczeniami, spostrzeżeniami, materiałami, rozmawiają o postępach uczniów oraz są otwarte na nowe wyzwania.
W poniedziałek 28 kwietnia 2025r. odbyły się ostatnie w tym roku szkolnym zajęcia z matematyki dla ósmoklasistów w Szkole Podstawowej Nr 6 w Zamościu. Uczniowie podziękowali nam za otrzymaną pomoc, za poświęcony im czas, za cierpliwość i życzliwość. Napisali również krótki test sprawdzający, który został od razu sprawdzony, aby mogli zobaczyć swoje wyniki i popełnione błędy. Następnie wspólnie rozwiązaliśmy zadania, które sprawiły problem. Cieszymy się, że dzięki tym zajęciom ósmoklasiści opanowali niezrozumiałe zagadnienia, utrwalili wiadomości i umiejętności oraz usystematyzowali swoją wiedzę. Chcielibyśmy żeby dobrze napisali egzamin z matematyki i żebyśmy zobaczyli ich we wrześniu w naszej szkole.

Projekt „Kapliczki przydrożne – zatrzymane w czasie” 2024
Głównym celem projektu jest zaangażowanie uczniów w stworzenie katalogu przydrożnych kapliczek, figur świętych czy krzyży, a więc obiektów, które są znakami lokalnej tradycji i kultury duchowej, sakralnej, by z jednej strony udokumentować ich istnienie, z drugiej zaś uświadomić młodemu pokoleniu, jak ważną rolę spełniają w utrzymaniu ciągłości kulturowej, tworzeniu pomostu miedzy pokoleniami i ważnymi dla nich wartościami.
Zatrzymać je w czasie – ocalić w przestrzeni, w krajobrazie, w świadomości ludzi, w kulturze, znaleźć dla nich miejsce w codzienności mieszkańców okolicy, by nie zostały zapomniane, zaniedbane – to zadanie młodych (choć nie tylko) ludzi dbających o swoją „małą ojczyznę”.
W roku szkolnym 2023/2024 projekt był realizowany przez 23 uczniów, którzy łącznie wykonali ponad 170 zdjęć obiektów z ponad 40 miejscowości powiatów zamojskiego, biłgorajskiego i tomaszowskiego. Wielu z fotografii towarzyszy solidnie opracowany materiał dotyczący fundatorów, historii i opiekunów obiektów. Prace uczniów zostały zebrane w albumie. Uczestnicy projektu 19.09.2024r. wzięli udział w audycji Katolickiego Radia Zamość, w której dzielili się doświadczeniami związanymi z poszukiwaniem kapliczek czy krzyży przydrożnych i zgłębianiem ich historii.
W roku szkolnym 2024/2025planujemy kontynuację projektu, dlatego zachęcamy do poszukiwań przydrożnych kapliczek, figur świętych czy krzyży, bezlistne w lutym i marcu drzewa i krzewy ułatwiają odnalezienie obiektu i określenie jego położenia.
Cele projektu:
1. Zainteresowanie kulturą lokalną.
2. Rozwijanie odpowiedzialności za lokalne dziedzictwo kulturowe.
3. Rozwijanie potrzeb estetycznych – poznania piękna „małej ojczyzny”.
4. Rozwijanie zainteresowań.
5. Rozwijanie umiejętności tworzenia fotografii, poszukiwania informacji oraz umiejętności interpersonalnych.
Efektem działań uczniów ma być utworzenie katalogu obiektów kultury lokalnej zawierającego ich fotografie oraz informacje o lokalizacji, czasie powstania, wykonawcach, fundatorach, opiekunach itp. w zależności od realnych możliwości dotarcia do takich danych.
Kategorie projektu:
1. Kapliczki przydrożne.
2. Przydrożne figury świętych.
3. Krzyże przydrożne.
Opis działań uczestników:
1. Należy wykonać fotografie (najlepiej kilka ujęć z różnych perspektyw) kapliczki, figury świętego lub krzyża, dołączyć informacje o miejscu, w którym się znajduje: miejscowość, gmina lub powiat, dokładniejsze określenie miejsca położenia.
2. Jeżeli uda się dotrzeć do informacji (np. na podstawie rozmów z rodzicami, sąsiadami, księdzem z miejscowej parafii) dotyczących historii – czasu powstania, opiekunach, wykonawcach, fundatorach, należy dołączyć je w formie notatki (np. w Word) do fotografii.
3. Kiedy zostanie ogłoszony termin, fotografie i notatki lub same fotografie – w wersji elektronicznej – z informacją o miejscu, w którym znajduje się fotografowany obiekt, należy przesłać na adres Office 365 jednej z pań: Joanny Kawali, Joanny Korony, Agnieszki Baranieckiej wraz z informacją o autorze: imię, nazwisko, klasa.
Projekt – „Kapliczki przydrożne – zatrzymane w czasie” 2024 – czytaj więcej…

“PROGRAM UPOWSZECHNIANIA STRZELECTWA”
“Program upowszechniania strzelectwa” to systemowe rozwiązanie w postaci projektu Ministerstwa Sportu i Turystyki, którego głównym celem jest upowszechnianie aktywności fizycznej wśród młodzieży poprzez umożliwienie im udziału w strzeleckich zajęciach sportowych, które realizowane są na terenie szkoły.
Głównymi celami programu są:
- popularyzacja strzelectwa wśród młodzieży,
- zwiększenie oferty ogólnodostępnych, bezpłatnych zajęć sportowych dla młodzieży,
- upowszechnianie postaw proobronnych wśród młodzieży,
- stworzenie warunków dla rozwoju talentów oraz zainteresowań sportowych.
W naszej szkole projekt realizowany był w okresie od listopada 2023r. do lutego 2024r. Uczestniczyli w nim uczniowie z sześciu klas: III b, III d, III f, IV b, IV c, IV d. W ramach projektu młodzież brała udział w trzygodzinnym szkoleniu strzeleckim. Podczas zajęć teoretycznych uczniowie zostali zapoznani z zasadami posługiwania się bronią oraz zasadami bezpieczeństwa na strzelnicy. Omówione zostały budowa i zasady działania broni palnej oraz amunicji. Najbardziej oczekiwanym przez uczniów elementem szkolenia były zajęcia praktyczne, które przeprowadził instruktor strzelectwa p. Krzysztof Kwiecień. W oparciu o nowoczesne technologie strzelnicy laserowej, przybliżył on młodzieży techniki strzeleckie tj. postawa, celowanie, strzelanie, wymiana magazynków w broni palnej. Uczestnicy zajęć pod czujnym okiem instruktora rozwijali swoje umiejętności strzeleckie z wykorzystaniem replik broni krótkiej i długiej. Uczniowie bardzo pozytywnie przyjęli taką formę szkolenia. Zajęciom towarzyszyło dużo emocji i entuzjazmu.


Projekt “Człowiek w środowisku – wróg czy przyjaciel?”
Nasza szkoła realizując Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej włączyła się w promowanie i kształtowanie postaw proekologicznych. 29 września oraz 2 października 2023r. wspólnie z uczniami klas: 2B, 2G, 3A i 3B wybraliśmy się na zajęcia terenowe. Korzystając z pięknej jesiennej aury mieliśmy możliwość pobrania niezbędnych próbek badawczych i opisania badanych parametrów wody i gleby. Podczas zajęć sprawdzaliśmy między innymi: mętność wody, temperaturę wody, kwasowość gleby, pH wody czy zawartość tlenu w zbiorniku wodnym. Dzięki uniwersalnym zestawom szkolnym do badania jakości wody, gleby, powietrza zakupionym w ramach projektu: “Człowiek w środowisku – wróg czy przyjaciel?” praca była o wiele przyjemniejsza. Pomiary dokonywane były przez uczniów na terenach rzeki Łabuńki. Swoje obserwacje wraz z wnioskami uczniowie przedstawili w formie prezentacji. Wykonywany projekt realizowany był dzięki wsparciu Funduszu Ekologii WFOŚiGW w Lublinie.


Projekt “Zielona sala”
W okresie od 03.07.2023r. do 29.09.2023r. zrealizowaliśmy projekt “Zielona sala” na terenie działki II Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Zamościu. W ramach projektu zakupiliśmy: obiekty małej architektury – w tym 8 ławek dla uczniów, stolik i krzesło dla nauczyciela, 3 kwietniki oraz kosz na śmieci, a także wyposażenie w postaci laptopa i 2 tablic magnetycznych. Projekt został sfinansowany przez Fundację ORLEN w kwocie 20 000,00 zł.
Otrzymana darowizna wpłynęła na podniesienie prestiżu szkoły, a podjęte działania przyczyniły się do realizacji założeń proekologicznych. Zielona sala umożliwia uczniom kreatywne spędzanie czasu, korzystając z terenów zielonych. Stanowi ona również dodatkową przestrzeń do różnych form pracy – lekcje na świeżym powietrzu mają wiele zalet i zarówno uczniowie jak i nauczyciele bardzo chętnie korzystają z takiej możliwości.


Rządowy program „Poznaj Polskę” w roku szkolnym 2022/2023
II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Zamościu realizuje rządowy program „Poznaj Polskę” w bieżącym roku szkolnym 2022/2023. Uczniowie i nauczyciele po raz kolejny mogą wyjechać na wycieczki szkolne dofinansowane z programu „Poznaj Polskę”. Na ten cel Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczyło 50 mln zł! W poprzednim roku szkolnym program cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Skorzystało z niego ponad 460 tys. uczniów. W ramach 11 tys. wycieczek edukacyjnych odkrywali oni bogactwo przyrodnicze, historyczne i kulturalne naszego kraju. Planując wycieczkę, uczniowie i nauczyciele mogą wybierać spośród 760 miejsc na mapie Polski w ramach 4 obszarów edukacyjnych:
- Śladami Polskiego Państwa Podziemnego,
- Śladami kard. Stefana Wyszyńskiego,
- Kultura i dziedzictwo narodowe,
- Największe osiągnięcia polskiej nauki.
Rządowy program „Poznaj Polskę” – prezentacja – czytaj więcej…


W dniach 15-16.05.2023r. 45 uczniów z klasy II a, II b, II e i I b pod opieką Justyny Piskorz-Umylańskiej, Ewy Hajduk-Pietroń, Magdy Mizerskiej-Pieniak, Katarzyny Kmieć oraz Ilony Żuk uczestniczyło w wycieczce szkolnej KRAKÓW–ZAKOPANE–TATRY WYSOKIE. Wycieczkę zrealizowano w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pt. „Poznaj Polskę”. Celem projektu jest wsparcie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki. Wycieczka obejmowała cztery punkty edukacyjne z obszaru kultura i dziedzictwo narodowe: Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach, Katedrę na Wawelu, Kraków – historyczny zespół miasta i Zakopane. Celem wycieczki była edukacja historyczna, patriotyczna oraz kształtowanie szacunku dla dziedzictwa narodowego i polskiej kultury, a także integracja młodzieży z różnych zespołów klasowych.

15.05.2023r. o godzinie 4.15 na parkingu przy „Lunecie” w Zamościu odbyła się zbiórka uczestników wycieczki. Po dokonaniu wszelkich formalności wyruszyli w drogę do Krakowa. Po około 4 godzinach turyści dotarli do celu. Królewskie miasto przywitało ich mnogością zabytków, niezwykłym klimatem i słoneczną pogodą. Pierwszym punktem edukacyjnym wycieczki było Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach. Zwiedzając Łagiewniki, uczniowie poznali historię Świętej Siostry Faustyny. Dowiedzieli się również, jaką rolę odegrał Jan Paweł II w propagowaniu kultu Bożego Miłosierdzia. W Łagiewnickim Sanktuarium była możliwość obejrzenia cudownego obrazu „Jezu, ufam Tobie”, a także poznania historii jego powstania. Kolejnym punktem wycieczki było Wzgórze Wawelskie. Mijając zabytkowe kamieniczki, uczestnicy wycieczki poznawali historię Krakowa opowiadaną bardzo ciekawie przez panią przewodnik. Oglądano Pałac Arcybiskupów Krakowskich ze słynnym „oknem papieskim”, Zamek Królewski z dziedzińcem arkadowym. Duże wrażenie na uczestnikach wycieczki zrobiła katedrana Wawelu (punkt edukacyjny numer 2) z Dzwonem Zygmunta i grobami królewskimi. Spacerując po Rynku Głównym,uczniowie podziwiali kościół św. Wojciecha, Sukiennice, wieżę ratuszową oraz kościół Mariacki. Historyczny zespół miasta stanowił trzeci punkt edukacyjny. Po kilkugodzinnym zwiedzaniu Krakowa uczestnicy wycieczki wyruszyli w podróż do Zakopanego. Miasto to stanowiło czwarty punkt edukacyjny wycieczki. Zwiedzanie Zakopanego rozpoczęto od przejazdu kolejką linowo-terenową na Gubałówkę. Z wysokości ponad 1100 m n.p.m. można było podziwiać całą panoramę Tatr i Zakopanego. Uczestnicy wycieczki mogli tu również odpocząć, kupić pamiątki, zrobić zdjęcia. Ostatnim punktem zwiedzania był spacer z przewodnikiem-pilotem po Krupówkach – najbardziej znanej ulicy Zakopanego. Po dniu pełnym niezapomnianych wrażeń uczestnicy wycieczki dotarli do pensjonatu w Białym Dunajcu. Pyszny posiłek oraz odpoczynek w przytulnych pokojach sprzyjały regeneracji sił przed kolejnym dniem wycieczki.

16.05.2023r. po śniadaniu około godziny 9.00 uczestnicy wycieczki wyjechali do Palenicy Białczańskiej. Stąd z przewodnikiem górskim wyruszyli w pieszą wyprawę nad najsłynniejsze i najpiękniejsze tatrzańskie jezioro polodowcowe – Morskie Oko. Podczas podróży podziwiano wspaniałe tatrzańskie krajobrazy, w tym m.in. najwyższe szczyty Tatr, słynne Wodogrzmoty Mickiewicza, urokliwą Dolinę Rybiego Potoku. Wszystkie założone cele wycieczki w ramach programu „Poznaj Polskę” zostały zrealizowane. Zarówno dla uczniów, jak i opiekunów wycieczka okazała się bardzo udana. Zmęczeni, ale pełni miłych wspomnień wrócili do domu.

II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Zamościu bierze udział w rządowym programie rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 -“Aktywna tablica”. Program obejmuje:
- szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w poprzedniej edycji programu na lata 2017–2019,
- szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży,
- szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami: uczniowie niewidomi oraz uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia.
Program finansowany jest w 80% ze środków budżetu państwa i w 20% z wkładu własnego organów prowadzących szkołę. Na realizację Programu w 2022 roku przeznaczono z budżetu państwa 70 mln zł.
Wysokość i przedmiot dofinansowania w ramach projektu “Aktywna Tablica” 2022
Maksymalna kwota dofinansowania na sprzęt w ramach programu Aktywna Tablica 2021 wynosi 14 000 zł. Wkład własny 3 500 zł: materialny lub finansowy (wsparcie finansowe 14 000 zł +wkład własny finansowy 3 500 zł = 17 500 zł).
1) Szkoły podstawowe w ramach programu aktywna tablica mogą zakupić:
- monitory i tablice interaktywne,
- projektory,
- nagłośnienie.
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego dla szkoły podstawowej z przeznaczeniem na zakup sprzętu lub pomocy dydaktycznych wynosi 14 000 zł przy założeniu wkładu własnego dla szkoły podstawowej prowadzonej przez organ prowadzący wynosi 17 500 zł (wsparcie finansowe 14 000 zł + wkład własny 3500 zł = wartość zadania 17 500 zł).
2) Szkoły ponadpodstawowe w ramach programu aktywna tablica mogą zakupić:
- monitory i tablice interaktywne,
- projektory,
- nagłośnienie,
- specjalistyczne oprogramowanie lub materiały edukacyjne wykorzystujące TIK (wirtualne laboratoria, materiały do nauczania kodowania i robotyki).
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego dla szkoły podstawowej z przeznaczeniem na zakup sprzętu lub pomocy dydaktycznych wynosi 14 000 zł przy założeniu wkładu własnego dla szkoły podstawowej prowadzonej przez organ prowadzący wynosi 17 500 zł (wsparcie finansowe 14 000 zł + wkład własny 3500 zł = wartość zadania 17 500 zł).
3) Szkoły podstawowe z SPE w ramach programu aktywna tablica mogą zakupić:
- pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii,
- specjalistyczne oprogramowanie do pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii,
- pomoce dydaktyczne dla uczniów niewidomych,
- komputery stacjonarne lub laptopy.
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego dla szkoły podstawowej, z przeznaczeniem na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii wynosi 35 000 zł.
Wartość zadania, przy założeniu wkładu własnego dla szkoły podstawowej przez organ prowadzący wynosi 43 750 zł (wsparcie finansowe 35 000 zł + wkład własny 8750 zł = wartość zadania 43 750 zł).
4) Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze w ramach programu aktywna tablica mogą zakupić:
- drukarki brajlowskie,
- drukarki druku wypukłego,
- drukarki 3D.
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego dla SOSW, z przeznaczeniem na zakup sprzętu wynosi 100 000 zł. Wkład własny tego organu prowadzącego dla SOSW wynosi co najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania objętego dofinansowaniem z budżetu państwa.
Wartość zadania, przy założeniu wkładu własnego dla SOSW przez organ prowadzący wynosi 125 000 zł (wsparcie finansowe 100 000 zł + wkład własny 25 000 zł = wartość zadania 125 000 zł).

W 2022r. w naszym liceum została zrealizowana kolejna edycja Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych “Aktywna tablica na lata 2020-2024”. Dzięki wsparciu z Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 –“Aktywna tablica” – edycja 2022, nasze liceum zakupiło dwie nowoczesne aktywne tablice.
Cel programu:
- umożliwienie wykorzystania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami, podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii;
- upowszechnienie interaktywnych metod pracy na zajęciach edukacyjnych z różnych przedmiotów, a tym samym wspomaganie procesu kształcenia uczniów w szkole;
- podnoszenie kompetencji oraz poszerzanie wiedzy o możliwościach urządzeń cyfrowych, co w konsekwencji będzie miało wpływ na rozwój poznawczy i społeczny uczniów i nauczycieli.
Szczegółowe cele programu “Aktywna tablica”:
- rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w szczególności
w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się; - kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów, w tym pracy zespołowej;
- rozwój postaw kreatywności, przedsiębiorczości uczniów i nauczycieli;
- wspieranie innowacyjnych metod pracy;
- wykorzystanie w szkole pomocy dydaktycznych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK.