16.12.2024r. w II LO odbyło się spotkanie online, którego celem było przedstawienie wybranych ekonomicznych uwarunkowań i mechanizmów konkurencyjności artystów i twórców muzycznych na rynku pracy. Formuła zajęć zakładała połączenie teorii z praktyką, stąd przewidziano odwoływanie się do konkretnych przykładów z rynku muzycznego z uwzględnieniem doświadczeń przedstawicieli nauki, biznesu i technologii.

Ewa Gruszka-Dobrzyńska
Ekonomistka kultury i skrzypaczka. Pochodzi z Zamościa. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (także studium doktoranckiego na Wydziale Ekonomii) oraz Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (w klasie skrzypiec prof. Jadwigi Kaliszewskiej). Ukończyła także II Liceum Ogólnokształcące im. M. Konopnickiej w Zamościu i Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. im. K. Szymanowskiego w Zamościu. Naukowo zajmuje się ekonomiką kultury, przedsiębiorczością w sektorze kreatywnym, polityką kulturalną, rynkiem pracy artystów i twórców.
Autorka i współautorka wielu publikacji naukowych, m.in.: D. Ilczuk, T.M. Dudzik, E. Gruszka, A. Jeran, „Artyści na rynku pracy”, Biblioteka Zarządzania Kulturą, seria wydawana przez Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, wyd. Attyka, Kraków 2015; D. Ilczuk, E. Gruszka-Dobrzyńska, Z. Socha, W. Hazanowicz, „Policzone i Policzeni. Artyści i Artystki w Polsce”, Dom Wydawniczy Elipsa, Wyd. Uniwersytetu SWPS, Warszawa 2020; Jeran, E. Gruszka, „Czas pracy artystycznej – uwarunkowania zróżnicowania wśród przedstawicieli artystów i twórców”, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, 5 (112)/16, Komitet Nauk o Pracy i Polityce Społecznej, Polska Akademia Nauk, Warszawa 2016; E. Gruszka, „Popyt w działalności kulturalnej – jego uwarunkowania i wpływ na decyzje repertuarowe wybranych instytucji muzycznych”, „(Współ)przestrzenie ekonomii i sztuki”, red. N. Krzyżanowska, K. Nowak, Poznań 2010; D. Ilczuk, A. Karpińska, E. Cholewicka, E. Gruszka-Dobrzyńska, K. Piwowar, Z. Socha, „Artystki i artyści teatru w czasie COVID-19”, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2021.
Publikacje Ewy Gruszki-Dobrzyńskiej posłużyły m.in. do tworzenia narzędzi polityki kulturalnej państwa (m.in. jest współautorką raportu z pierwszego w historii powojennej Polski badania liczebności artystów Polsce, na podstawie którego stworzono projekty dwóch ustaw, których celem jest wsparcie artystów).Obecnie pracuje przy projektach naukowo-badawczych Centrum Badań nad Gospodarką Kreatywną Uniwersytetu SWPS pod kier. prof. Doroty Ilczuk – w ostatnim czasie były to: „Łańcuchy produkcji sektora muzyki w Polsce” (2023) na zlecenie Music Export Poland, “Policzone i Policzeni 2024. Szacowanie liczebności artystów i twórców w Polsce” na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od lat związana jest zawodowo z uczelniami wyższymi, obecnie – z Akademią Muzyczną w Bydgoszczy oraz z Uniwersytetem SWPS w Warszawie (gdzie wielokrotnie otrzymywała wyróżnienie za najlepiej ocenione zajęcia dydaktyczne przez studentów i studentki Wydziału Nauk Humanistycznych), pełniła także funkcje organizacyjne i kierownicze. Prowadziła zajęcia z ekonomiki kultury na studiach podyplomowych „menedżer muzyki” UMFC. Była redaktorką dwóch czasopism kulturalnych. Współpracowała z prestiżowym Impresariatem Artystycznym Maria Błaszczak. Menedżerka kompozytora Michała Dobrzyńskiego.
Ewa Gruszka-Dobrzyńska realizuje projekt „Wykorzystanie kompetencji cyfrowych we współpracy z sektorami nauki, technologii i biznesu jako czynnik konkurencyjności kompozytorów i kompozytorek na rynku pracy w Polsce”. Dofinansowanie projektu z UE: 30000 PLN