1 2 6

Nie każdy z nas wie, że barwniki nie mają prawie żadnego znaczenia odżywczego. Są dodatkiem do żywności poprawiającym właściwości organoleptyczne i estetyczne gotowego produktu, zwiększającym atrakcyjność żywności poprzez nadanie lub przywrócenie określonej barwy. Mogli się o tym dowiedzieć uczniowie klasy biologiczno-chemicznej 2Bg uczestniczący w wykładzie on-line dnia 17.03.2021r. pt. „Kolorowa żywność - barwniki w żywności” zorganizowanym przez Wyższą Szkołę Inżynierii i Zdrowia w Warszawie. Z wykładu uczniowie wynieśli także informacje na temat podziału barwników i ich symboli (E100 – E199), uregulowań prawnych dotyczących warunków ich stosowania, ograniczeń w stosowaniu barwników w przemyśle spożywczym a także wpływu na organizm ludzki. Dla osób interesujących się m. in. wpływem substancji chemicznych na zdrowie był to bardzo ciekawie spędzony czas.

3 4 5 

a b

„Zaszczep wiedzę” – to tytuł projektu prozdrowotnego, w którym uczestniczyli uczniowie klasy I b, II bp, II bg, II dg, II eg, III C oraz III f. Jego celem była edukacja młodzieży na temat szczepień. W ramach projektu przedstawiciele Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Medycyny IFMSA-Poland Oddział Gdańsk przeprowadzili zajęcia online podczas których prezentowali obiektywne, oparte na rzetelnej wiedzy medycznej informacje o szczepieniach. Wyjaśnili co to jest szczepionka i jaki jest mechanizm jej działania. Podczas wygłaszanych prelekcji zwracali uwagę na to, że szczepienia to jedna z najskuteczniejszych form profilaktyki chorób zakaźnych.
Uczestnicy spotkań mieli możliwość uzyskania informacji na temat szczepionek stosowanych przeciw COVID -19. Poznali sposób działania szczepionki wektorowej i szczepionki mRNA. Dowiedzieli się m.in. jakie są różnice pomiędzy szczepionkami różnych firm: AstraZeneca, Pfizer/BioNTech, Moderna.
Prelegenci chętnie odpowiadali na pytania uczestników spotkania dotyczące szczepień. W oparciu o naukowe źródła starali się obalić krążące w Internecie mity na ich temat.

c d

3 2

W kalendarzu świąt nietypowych 13-ego kwietnia przypada Dzień Scrabble.
W związku z tym ogłaszamy chemiczny konkurs scrabble!!!!
Scrabble to gra słowna, polegająca na układaniu słów na planszy przy użyciu 7 płytek z literami (o różnej wartości punktowej), którymi dysponuje każdy gracz. Układane słowa, które muszą być ze sobą powiązane, przypominają budowanie krzyżówki. Celem graczy jest uzyskanie możliwie największego wyniku, dlatego każdy gracz stara się zdobyć jak największą liczbę punktów. W tym celu należy wykorzystywać wartości liter, a także premiowane pola znajdujące się na planszy. Dopuszczalne są wszystkie słowa występujące w internetowym słowniku chemicznym (http://www.edupedia.pl/map/dictionary/id/29_slownik_chemiczny.html) oraz wszystkie ich prawidłowe formy gramatyczne, z wyjątkiem takich słów, które rozpoczynają się od wielkiej litery, są skrótami, bądź słowami wymagającymi cudzysłowu lub łącznika. Zwycięża osoba z największą liczbą uzyskanych punktów!
1. Stwórz w domu na planszy scrabble układ słów chemicznych tak, aby uzyskać jak największą liczbę punktów używając tylko słów z w/w słownika
2. Zrób zdjęcie swojego dzieła i prześlij go wraz z następującymi danymi:
nazwisko i imię, klasa, uzyskana liczba punktów na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 09.04.2021r.
3. Ogłoszenie wyników nastąpi 13.04.2012r.
4. Na zwycięzcę czeka dyplom MISTRZA CHEMICZNEGO SCRABBLE
oraz nagroda rzeczowa.
Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie wszystkich uczniów naszej szkoły!

22 marca obchodzimy Światowy Dzień Wody

W tym roku nasza Szkoła włączyła się do akcji Światowy Dzień Wody z PAH.
Odbywa się ona pod hasłem „Zróbmy szum wokół wody”
Chcemy w ten sposób podkreślić, że:
• dostęp do czystej wody to prawo człowieka,
• na świecie nie wszyscy mają dostęp do bezpiecznej wody pitnej, jesteśmy za to współodpowiedzialni/e,
• oszczędzanie wody to za mało.

zrzut ekranu

https://youtu.be/_yxt_rK0tOc

Zwiększone zapotrzebowanie na wodę wynikające ze zmiany naszego stylu życia, rozwoju przemysłu oraz rolnictwa, a także zmian klimatycznych sprawiają, że kwestia dostępu do wody staje się naglącym problemem. Zbliżamy się do poważnego kryzysu, który z roku na rok będzie dotykał coraz większą liczbę osób.

 

Zapraszamy do lektury krótkich publikacji na ten temat:

• Woda jako globalne wyzwanie


https://drive.google.com/file/d/1Dbu2i2ZOXtLQ3saSVhvy6A1RsuDvSvr8/view

• Woda w kryzysie klimatycznym

https://drive.google.com/file/d/1Qu836pJ8k5XtEbdj36EJWyw_JgmBN3a7/view

 

W ramach obchodów Światowego Dnia Wody 22.03.2021 r. o godz. 19.00 odbędzie się webinarim: „Wyzwanie wodne w pomocy humanitarnej”

Uczestnicy spotkania dowiedzą się jaką rolę pełni woda w wywoływaniu kryzysów humanitarnych, a także jak wygląda pomoc humanitarna w zapewnianiu ludziom dostępu do wody, sanitariatów oraz edukacji higienicznej. Ponadto usłyszą o realnych wyzwaniach wodnych w Sudanie Południowym oraz o doświadczeniach Polskiej Akcji Humanitarnej.
Nie może Cię zabraknąć. Zapisz się na webinar https://pah.clickmeeting.com/dzien_wody/register

Już teraz uczniowie naszej szkoły mogą sprawdzić swoją wiedzę na temat kryzysu wodnego, rozwiązując test dostępny pod linkiem:

https://forms.office.com/r/XCJd8fQyS1

Dla osoby, która uzyska najwyższy wynik, przewidziana jest nagroda. Test będzie dostępny do 26.03.2021 r.

 

Weźmy aktywny udział w akcji. Zróbmy szum wokół wody!!!

 

Screenshot 20210317-090930 Screenshot 20210317-091720

Uczniowie klas IIGp i IIAp, 17 marca wzięli udział w spotkaniu z panem Markiem Marcolą-z zamiłowania podróżnikiem , który urodził się i mieszka w Zwierzyńcu na Roztoczu.
Odwiedził ponad 90 krajów na sześciu kontynentach, w tym wszystkie w Europie. Na trasie jego podróży znalazły się m.in. Chiny, Indie, Brazylia, Australia, RPA, Meksyk, Haiti, Liban, Brunei i Gwinea Bissau.
Uczestnicy dzisiejszego spotkania online z panem Markiem Marcolą mieli okazję wysłuchać ciekawej relacji z podróży „Dookoła świata” popartej licznymi fotografiami, oddającymi klimat wyprawy. Autor spotkania opowiedział nam o swoich wrażeniach, o wyjątkowych miejscach i przede wszystkim o tym jak w 10 dni okrążył kulę ziemską pokonując ponad 40 tys. km. Odwiedził m. in. Dubaj, Perth, Auckland, Buenos Aires, Montevideo, Madryt, Amsterdam.
Planowane są dalsze podróże online z Panem Markiem Marcolą. Za dzisiejsze serdecznie dziękujemy i z niecierpliwością czekamy na kolejne .
Spotkanie zostało zorganizowane przez Bibliotekę Pedagogiczną w Zamościu.

Screenshot 20210317-091738 Zrzut ekranu 870

Ireland 1 Ireland 2 Ireland 3

W niezwykle ciekawym spotkaniu na temat Irlandii uczestniczyli uczniowie klas 2ap, 2bp, 2fp i 2 bg. Nasz Gość, p. Tamara Woińska z UPZ, przedstawiła nam historię Zielonej Wyspy z Celtami w roli głównej.
Mieliśmy okazję stanąć „twarzą w twarz” z Jackiem o’Lantern, Leprechaunem z dzbanem pełnym złota, długowłosą Banshee, tajemniczym Green Manem i poznaliśmy symboliczne znaczenie triquetry, triskelionu, shamrock (trzylistnej koniczyny) i świateł. W dawnych latach praktykowano wiele intrygujących zwyczajów, z których część została do dzisiaj.
Celtycka kultura i jej symbolika jest od wieków obecna w sztuce i literaturze,(np. u Williama Szekspira), a także w życiu codziennym.

Ireland 7 Ireland 8 Ireland 15

 

 

159217926 967654597099475 6684204864927179399 n 159752943 716278785707740 2868247551858625349 n 159961240 444483096610839 6846303587578139121 n 160180647 778462559757507 12202613745030990 n 

Klasy językowe II LO: 1C, 2Cg, 2Cp wybrały się w piątek 12 marca w niesamowitą wirtualną podróż po Meksyku z Kariną Quiroz Soto, Meksykanką mieszkającą teraz w Lublinie. Karina ma niezwykły dar opowiadania, zarówno legend o azteckich początkach państwa, jak i ciekawostek związanych geografią, fauną, florą, kuchnią, czy tradycjami meksykańskimi. Zabrała nas do Cancun, gdzie mieszkała, do miasta Meksyk, gdzie się urodziła. Widzieliśmy nieprzebyte góry i lasy, z których wyłaniały się piramidy i inne perły archeologiczne związane z kulturą Azteków i Majów. Zachwycaliśmy się czystymi jak łza plażami. Chyba nikt nie spodziewał się, że to kraj tak różnorodny i ciekawy, jeden z najbardziej zróżnicowanych językowo na świecie, bo w Meksyku oprócz hiszpańskiego można usłyszeć jeszcze 67 innych języków. Robi wrażenie też różnorodność gatunków roślin i zwierząt (200 000!), a 5000 z nich to gatunki endemiczne, spotkać je można wyłącznie w Meksyku.
Może pamiętacie z lekcji geografii, że Europejczycy Meksykanom zawdzięczają m. in. pomidory, dynię, kukurydzę, no i oczywiście chili i czekoladę. Ale lody na patyku o smaku chili, którymi delektujemy się oglądając TV w kolorze, to także ukłon w stronę Meksyku! (Do powstania TV w kolorze przyczynił się właśnie Meksykanin).
Aż chce się wsiąść do samolotu i na żywo zobaczyć szczęśliwy kraj szczęśliwych ludzi, z przepięknymi krajobrazami, pysznym jedzeniem, „mariachi” grającymi tradycyjną meksykańska muzykę ludową, czy radosnym celebrowaniem pamięci zmarłych. Dzięki Karinie mieliśmy choć namiastkę takiej podróży, prawdziwa może jeszcze przed nami!
Pierwsza część zajęć z Kariną odbyła się w języku angielskim, druga – w hiszpańskim, a więc oprócz uczty dla zmysłów i niesamowicie ciekawej lekcji geografii spotkanie było dobrą okazją do doskonalenia umiejętności językowych.

1 2 3 4

"Chemia niejedno ma imię" to cykl wykładów popularnonaukowych dla uczniów szkół ponadpodstawowych odbywających się na Wydziale Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego w trakcie, których prezentowane są najnowsze osiągnięcia współczesnej nauki oraz wykłady o tematyce historycznej i ciekawostkowej. Wykład on-line "Czy wiesz czym oddychasz?

Czytaj więcej...

nonameMM

kliknij na obrazek aby zobacyć prezentację

Zapraszam serdecznie uczniów II LO na cykl Wykładów otwartych „Nie taka straszna chemia”. Wykłady w formie online są transmitowane od 1 marca 2021 r. w co drugi poniedziałek o godz. 18:00 na www.fb.com/UTPBydgoszcz, a te które już się odbyły są dostępne na kanale YouTube.

Schowek01